METODY A FORMY VZDĚLÁVÁNÍ

Základní metody vzdělávání

Jedním z nejdůležitějších aspektů pro efektivní výuku dospělých je správná volba formy a metody vzdělávání dospělých. K podstatným faktorům ovlivňujících vhodnost volby by měla také patřit znalost vnímání informací vzdělávaného, jejich pochopení a zapamatování si.

Metody vzdělávání na pracovišti (on-the-job)

  • Instruktáž
  • Asistování
  • Práce na projektu (pověření úkolem)
  • Rotace práce (střídání pracovních úkolů či cross training)
  • Coaching – přímo dáno nadřízeným – vztah k podřízenému (zadávání mu úkolů formou samovzdělávání)
  • Mentoring – pracovník, který se samovzdělává, si volí sám toho, kdo mu bude dávat ty úkoly (kým bude vzděláván)
  • Counselling – je to o komunikaci dvou stejně nebo různě hierarchicky postavených jedinců o nějakém problému většinou se jedná o technické profese u těchto tří metod

Metody vzdělávání mimo pracoviště

  • Přednáška
  • Semináře a přednášky
  • Demonstrování (názorné či praktické vyučování)
  • Workshop
  • Brainstrorming a brainwriting
  • Simulace – vytváří se možné situace a chce se po účastnících, aby tuto situaci řešili
  • Hraní rolí (manažerské hry) – mají za úkol řešit fiktivní problémy a naučit manažery určitým sociálním postupům, pravidlům a chováním.
  • Assessment centre (development centr, diagnosticko-výcvikový program)
  • Outdoor training (adventure education, vzdělávání hrou či vzdělávání pohybovými aktivitami) – většinou se učí pracovat v kolektivu (v nějakých extrémních podmínkách)

Metody vzdělávání na rozhraní mezi pracovištěm a mimo pracoviště

  • Pracovní porada
  • Samostudium a distanční vzdělávání
  • Počítačové a on-line vzdělávání
  • Podnikové poradenství = např. i psychologické, právní poradny apod.
  • Action learning (učení se akcí)
  • Trainee programs (programy odborné přípravy nadějných zaměstnanců)

Formy

  • Diskuse -> kladení otázek –> odpovědi –> shrnutí
  • Teoretický výklad
  • Práce ve skupinách, práce ve dvojicích či trojicích
  • Hraní rolí, řešení případových a modelových studií
  • Účastníci vždy obdrží zpětnou vazbu od lektora a kolegů
  • Individuální a skupinové hry
  • Videotréninky, práce s fotomateriály (fotografie)
  • Brainstorming a práce s klíčovými myšlenkami
  • Skupinové řešení problémů a prezentace před skupinou
  • Nepsychologické testy
  • „Learning by doing“, Rozvojové úkoly a Individuální práce lektora s posluchači
  • Řešení konkrétních případů z praxe (dle zadání klienta), vytváření vlastních postupů, event. procesů, jejich prosazování v rámci firmy, stanovení úkolu, odpovědnosti, termínů atd.

Pro učení a vzdělávání dospělých v plné míře platí: Slyším a zapomenu, vidím a vzpomenu si, jednám a osvojím si. Je proto nutné znát, nakolik a z čeho jsme schopni si zprostředkované informace zapamatovat.