Základní metody vzdělávání
Jedním z nejdůležitějších aspektů pro efektivní výuku dospělých je správná volba formy a metody vzdělávání dospělých. K podstatným faktorům ovlivňujících vhodnost volby by měla také patřit znalost vnímání informací vzdělávaného, jejich pochopení a zapamatování si.
Metody vzdělávání na pracovišti (on-the-job)
- Instruktáž
- Asistování
- Práce na projektu (pověření úkolem)
- Rotace práce (střídání pracovních úkolů či cross training)
- Coaching – přímo dáno nadřízeným – vztah k podřízenému (zadávání mu úkolů formou samovzdělávání)
- Mentoring – pracovník, který se samovzdělává, si volí sám toho, kdo mu bude dávat ty úkoly (kým bude vzděláván)
- Counselling – je to o komunikaci dvou stejně nebo různě hierarchicky postavených jedinců o nějakém problému většinou se jedná o technické profese u těchto tří metod
Metody vzdělávání mimo pracoviště
- Přednáška
- Semináře a přednášky
- Demonstrování (názorné či praktické vyučování)
- Workshop
- Brainstrorming a brainwriting
- Simulace – vytváří se možné situace a chce se po účastnících, aby tuto situaci řešili
- Hraní rolí (manažerské hry) – mají za úkol řešit fiktivní problémy a naučit manažery určitým sociálním postupům, pravidlům a chováním.
- Assessment centre (development centr, diagnosticko-výcvikový program)
- Outdoor training (adventure education, vzdělávání hrou či vzdělávání pohybovými aktivitami) – většinou se učí pracovat v kolektivu (v nějakých extrémních podmínkách)
Metody vzdělávání na rozhraní mezi pracovištěm a mimo pracoviště
- Pracovní porada
- Samostudium a distanční vzdělávání
- Počítačové a on-line vzdělávání
- Podnikové poradenství = např. i psychologické, právní poradny apod.
- Action learning (učení se akcí)
- Trainee programs (programy odborné přípravy nadějných zaměstnanců)
Formy
- Diskuse -> kladení otázek –> odpovědi –> shrnutí
- Teoretický výklad
- Práce ve skupinách, práce ve dvojicích či trojicích
- Hraní rolí, řešení případových a modelových studií
- Účastníci vždy obdrží zpětnou vazbu od lektora a kolegů
- Individuální a skupinové hry
- Videotréninky, práce s fotomateriály (fotografie)
- Brainstorming a práce s klíčovými myšlenkami
- Skupinové řešení problémů a prezentace před skupinou
- Nepsychologické testy
- „Learning by doing“, Rozvojové úkoly a Individuální práce lektora s posluchači
- Řešení konkrétních případů z praxe (dle zadání klienta), vytváření vlastních postupů, event. procesů, jejich prosazování v rámci firmy, stanovení úkolu, odpovědnosti, termínů atd.
Pro učení a vzdělávání dospělých v plné míře platí: Slyším a zapomenu, vidím a vzpomenu si, jednám a osvojím si. Je proto nutné znát, nakolik a z čeho jsme schopni si zprostředkované informace zapamatovat.